söndag 2 januari 2011

Är Bert Karlsson med är det hett! Januari 2009.

 Bertan har startat ett "priskrig", där det gäller att uppmärksamma de alltför höga priserna på vår mat. Alla skall ut och jaga priser och rapportera dem til en site som sammanställer och ställer de med dyra priser i skamvrån.
Kan detta verkligen göras på ett juste sätt? Närbutikens priser lär väl vara högre och ska väl också kunna vara det? Där betalar man kanske mer för närheten till butiken och tillgängligheten än för råvarans pris? Stormarknader där genomsnittsnotan ligger på flera hundra kronor mot den lilla butikens kanske 30-50 kr har ju helt andra inköpspriser.
Jämför äpplen och äpplen inte äpplen och päron.
Om jämförelserna görs mellan likvärdiga eller allra helst exakt samma produkter så blir det intressant! Dessutom borde man dela upp i olika kategorier, med storlek på butik och kanske även läge som parametrar?
För höga priser?
För visst tas det ut för höga priser på en del varor mend et kan nog bero på det enorma sortiment som finns inom varje produktkategori.  Visst är det kul med ett stort urval, men 10 olika märken och en uppsjö olika storlekar ¨på t ex jordgubbssylt, behövs det? Men att gå den väg som t ex Lidl och Netto har valt, med en sort (ofta av suspekt/okänt varumärke) av varje vara känns inte heller kul.
Som i landet lagom...
Nej en svensk medelväg med lite lagom många valmöjligheter kanske kunde hålla nere priserna lite grann? Om handlarna också gick in för att ta bort de varor som har mest tillsatser och E-ämnen vore det en välgärning för oss konsumenter. Kanske också ta lite mer ansvar i placeringen av varorna? Måste man pusha stenhårt för allt godis, chips och onyttigheter på strategiska ställen? Kanske att man skulle kunna hålla sina siffror uppe med ökad försäljning av nyttigare varor, borde inte vara helt omöjligt? Även om jag har förståelse för att det inte blir lika mycket impulsköp på äpplen som glass och minibitar choklad!
Bert, Bert, Bert.......
Slutligen måste det sägas att Bert Karlsson är en kul typ som också är en handlingarnas man, en riktig action man! Jag hoppas att han dock byter spår lite i detta projekt och ser lite mer till kvalitet än kvantitet. Ner på djupet hos leverantörer och granska dessa och deras tillverkningsmetoder. Den som vinner mest på detta mediafokus är nog ändå Bert himself....? Publicitet och nya projekt är hans melodi.

Inga kommentarer: