måndag 31 januari 2011

Efterbilden ute nu! Spypåse eller inte?

Sådär, då var 30 dagar av slit och god kosthållning är över, men ändå inte.
Innan jag hoppade på detta "projekt" kändes det oerhört tufft! Det har stundtals varit jobbigt, men aldrig mer än att man lätt har fortsatt.

Förutsättningarna var frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål, totalt 1500 kalorier/dag varje dag i 30 dagar toppat med 3o timmars träning.

Lika bra att erkänna direkt, det har fuskats lite! Snabbt kändes det som att detta med matkontroll och träning måste få fortsätta länge, länge! Så därför tog jag mig friheten att pausa lite i träning och mat under mässan i Jönköping samt i helgen som gick. Men nu kör jag på med träning och mat i början av veckorna för att kunna unna mig lite mer under helgerna. Precis som jag ju gjort i många år utan att någon gång hålla igen på mat och dessutom "glömt" bort att träna.

Viktmässigt blev det inte så mycket som jag hoppats på. Totalt ca -6 kg. Efter bara 9 dagar hade jag tapppat -6,4 kg och hoppades på uppemot -15 kg. Men andra mått har förbättrats väsentligt. Ca 10 cm på midjan har skalats av, mycket nöjd! Det gör jeans i stl. 36/34 istället för 38/34 (på ivrig marsch mot 40/34tidigare). Trenden är vänd. Vattenhalten har ökat med 4 kg. Så med det borttaget skulle det bli -10 kg. Knappt 27 timmar av träning blev det trots 6 st träningsfria dagar. Mycket nöjd. Snittet senaste 12 månaderna var väl ca. 1 tim/månad, så 26 timmar fler är ok.

För er som är känsliga behåll spypåsen nära tillhands! Ni andra kan nog klara er utan.


2 Januari

31 Januari
Så sammantaget var detta en succé trots lite snedsteg och miss på vikten. Mest för att vi (även Anja) har skaffat oss vettiga vanor som vi tror oss kunna hålla. Inte var det astråkigt heller. Det bästa av allt är att man mår kanon och vetskapen av att kunna göra en sån här kur och ändra riktning på sitt fysiska liv.
Målet nu får vara att fortsätta minska kroppsvolymen lite i taget och samtidigt bli mer och mer vältränad samtidigt som vi inte tar bort allt roligt i livet!

Nu ska ni som läser min blogg slippa tjatet om träning och diet. Men lite då och då kommer jag kort att ge info om framsteg eller eventuella snedsteg.

Lycka till alla ni andra som kämpar på där ute!

3 kommentarer:

Angela sa...

Härligt jobbat Micke !

Mikael Jokinen sa...

Tack Angela! Nu är det bara resten kvar ;-)

Annelie sa...

Riktigt snyggt! Själv tog jag inga mått men märkte först i midja och ansikte och det är väl där man ser det på dig också... snyggt jobbat! Nu är det bara att hänga i:-)